12:07 - 1400/04/06
آگهی های مرتبط

آموزش نحوه ساخت شابلون های سیلک

شابلون سیلک، یکی از لوازم چاپ سیلک میباشد که میتوانید به راحتی و با مواد مناسب و تمرین زیاد حتی خودتان نیز بسازید و یا از روشهای دیگر مانند برش وینیل یا ژل امولیسیون نیز به این امر دست پیدا کنید.

آموزش نحوه ساخت شابلون های سیلک

چاپ سیلکیک روش همه کاره و ارزان است که در صورت داشتنشابلون سیلککارتان راحتتر و به سرعت انجام خواهد گرفت.

برای تهیه شابلون می توانید از مواد تخصصی مانند برش های وینیل یا ژل های امولسیون استفاده کنید، یا اینکه به راحتی و در خانه خودتان بسازید. بابازار چاپ ایراندر این مقاله همراه باشید تا 3 روش برای ساختشابلون چاپ سیلکرا مرور کنیم:

ساخت شابلون سیلک با برش دست

طرح خود را روی کاغذ مایلار Mylar  یا وینیل رسم کنید.

تصویر را روی شابلون مورد نظر خود منتقل کنید.

از یک نشانگر نوک ریز استفاده کنید تا طراحی شما به راحتی دیده شود.

برای ردیابی خطوط مستقیم، از خط کش فلزی استفاده کنید.

(اگر در استفاده از Mylar یا وینیل اشتباه کردید، از الکل و یک پارچه نرم برای پاک کردن آن استفاده کنید)

Mylar یا وینیل را روی یک پلاستیک سفت و شفاف (مانند استات) محکم کنید تا طرحتان برای برش آماده شود.

از نوار برای پایین نگه داشتن طرح استفاده کنید. کاغذ یا وینیل را طوری قرار دهید که پلاستیک حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) در اطراف طرح حاشیه داشته باشد.

طرح خود را با استفاده از چاقوی تیز برش دهید.

با استفاده از یک چاقوی ابزار نوک تیز قسمتهایی از Mylar یا وینیل را که نمی خواهید بخشی از طراحی باشد حذف کنید. هنگام برش طرح های پیچیده دقت بیشتری کنید.

هنگامی که طرح خود را روی صفحه چاپ می کنید، قسمتهایی که بریده اید در جایی است که جوهر پارچه را لمس می کند. هنگام برش این را در ذهن داشته باشید.

طرح خود را به یک سیلک وصل کنید.

یک لایه یکنواخت از نوار انتقال را به پشت شابلون خود بمالید.

هنگام انتقال تصویر نوار پشت کار را خیلی آرام جدا کنید.

طرح را رو به پشت قرار دهید تا آسیب نبیند.

 

ساخت شابلون سیلک با برش وینیل

دستگاه برش وینیل را خریداری یا اجاره کنید. این دستگاه برای ساختن شابلونهای پیچیده، از وینیل طراحی های دقیقی را ایجاد می کند.

یک تصویر با کنتراست بالا در رایانه خود ایجاد کنید.

با استفاده از یک برنامه ویرایش تصویر مانند فتوشاپ یا هر برنامه دیگر استنسیل خود را بصورت آنلاین طراحی کنید.

این گرافیک باید بسیار ساده باشد تا انتقال آن بر روی پارچه آسان باشد.

پس از اتمام ساخت طرح، تصویر خود را به که توسط برش وینیل پشتیبانی می شود(مانند "SVG" یا "PDF") تبدیل کنید.

وینیل خود را داخل دستگاه قرار دهید. رول را درون دستگاه قرار دهید تا انتهای آن از قسمت پشتی آویزان شود. وینیل باید در بالای میله غلتک اما زیر پینچ رولر قرار بگیرد تا بهتر جاگیر شود.(***رنگ وینیلی که انتخاب می کنید اهمیتی ندارد زیرا هنگام چاپ سیلک به پارچه منتقل نمی شود.)

طرح خود را در دستگاه برش وینیل بارگذاری کنید. هنگامی که پرونده خود را به برش وینیل صادر کردید ،شابلونشما آماده چاپ است. چاقوی برش خطوط طراحی شما را ردیابی می کند و یک طرح کلی از وینیل را برای شما باقی می گذارد.( بسته به پیچیدگی طراحی شما، ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد)

برش های وینیل، طرح را ردیابی می کنند اما آن را کاملا برش نمی دهند. بعداً باید قسمتهای غیرضروری را با چاقو برش دهید.

برای برش وینیل اضافی و از بین بردن وینیل غیرضروری از چاقوی تیز مخصوص استفاده کنید. ضخامت چاقویی که استفاده می کنید به پیچیدگی طرح شما بستگی دارد: هرچه طرح پیچیده تر باشد، چاقوی شما نازک تر خواهد بود.

هر جا وینیل را برش دهید جوهر چاپگر سیلک به پارچه منتقل می شود.

یک قاب وینیل ایجاد کنید و به سیلک خود متصل کنید. تکه ای از وینیل را بردارید که نمایانگر طول و عرض سیلک شما باشد: این قاب وینیل شما خواهد بود. با یک چاقوی تیز، یک سوراخ مستطیل شکل در وسط وینیل به اندازه کافی بزرگ بردارید تا بتواند طرح شما را بچسباند. قاب وینیل را در بالای سیلک قرار دهید و آن را با نوار انتقال محکم کنید.

مواد را به این صورت لایه بندی کنید: صفحه در پایین، قالب در وسط و طراحی در بالا

قبل از برداشتن نوار پشتی، مطمئن شوید که تصویر کاملاً درون سوراخ مستطیلی قرار دارد.

برای چسباندن شابلون خود از نوار انتقال استفاده کنید. نوار انتقال را به پشت شابلون خود بچسبانید، تا آنجا که می توانید آن را صاف و یکدست کنید. هنگامی که آماده انتقال شابلون به سیلک هستید، نوار پشتی را برداشته و شابلون را از طریق سوراخ وینیل مستطیلی که قبلاً بریده اید وصل کنید. شابلون را با دست محکم بمالید تا حباب های آن صاف شود.

 

ساخت شابلون سیلک با ژل امولسیون

یک سیلک را با ژل امولسیون بپوشانید( امولسیون عکاسی ماده ای ژل مانند با خاصیت حساس به نور است. هنگامی که روی پارچه هایی مانند ابریشم قرار می گیرد ، می تواند تصاویر را از کاغذ عکاسی منتقل کرده وشابلونایجاد کند)

یک لایه نازک به دو طرف صفحه اعمال کنید و یک حاشیه 1 اینچی (2.5 سانتی متر) در اطراف صفحه بگذارید.

سیلک را در یک اتاق با کمترین نور (یا یک اتاق تاریک) بپوشانید(بعد از اینکه صفحه را با ژل پوشانده اید ، باید در فضای خالی از نور خشک شود.)

بلافاصله آن را به اتاق یا جعبه تاریکی منتقل کنید که هیچ نور ماورا UV بنفش نمی تواند آن را لمس کند. این روند بسته به اندازه صفحه نمایش شما ممکن است از 2-5 روز طول بکشد

سیلک را زودتر از 2-3 روز حذف نکنید، زیرا قرار گرفتن ژل مرطوب در معرض نور مستقیم صفحه را خراب می کند. برای زمان انتظار مشخص روی بسته بندی ژل امولسیون را بخوانید.

صفحات سیلک در تابستان سریعتر از پاییز خشک می شوند، زیرا ژل امولسیون در پاسخ به گرما واکنش بهتری دارد.

طرح خود را بر روی یک صفحه شفاف چاپ کنید. وقتی سیلک خشک شد، الگوی شابلون را روی فیلم شفاف قابل چاپ، چاپ کنید.

برای جلوگیری از لکه گیری، ورقهای شفاف را از کنار لبه ها تنظیم کنید.

پنج دقیقه اجازه دهید ورق شفاف شما خشک شود.

طرح را به سیلک وصل کنید. شابلون شفاف را به پایین صفحه فشار دهید. با یک تکه شیشه شفاف یا سایر اجسام شفاف سنگین و غیر قابل اشتعال به صفحه فشار وارد کنید تا هنگام انتقال تصویر، شابلون ایمن بماند.

صفحه خود را روی یک مورد مشکی مات قرار دهید. با قرار گرفتن صفحه در زیر نور ماورا UV بنفش، این باعث تشدید نوردهی می شود. برای این کار مثلا تخته سیاه، ایده آل است. اگر قادر به استفاده از تخته سیاه نیستید، یک قطعه مقوای مستطیل شکل را با اسپری به اندازه کافی بزرگ کنید تا صفحه شما روی آن بخوابد.

سیلک را در معرض نور UV قرار دهید. اشعه ماورا بنفش مستقیم به ژل امولسیون اجازه می دهد تا طرح چاپ شده را به سیلک شما منتقل کند. اگرچه می توانید سیلک خود را در معرض آفتاب قرار دهید، اما قرار دادن آن در معرض منبع کنترل شده (مانند لامپ 150 واتی) کنترل بیشتری به شما می دهد.( قرار گرفتن در معرض ممکن است کمتر از ده دقیقه یا تا چند ساعت طول بکشد.)

سیلک را در زمان تعیین شده از معرض نور بردارید. زمان قرار گرفتن در معرض باید تا حد ممکن دقیق باشد. بیش از حد قرار گرفتن در معرض تصویر باعث پاک شدن ژل می شود.کم قرار گرفتن در معرض نور، زمان کافی برای انتقال به طرح نخواهد داد.

قبل از استفاده صفحه را بشویید. تا زمانی که ژل امولسیون را بردارید،شابلون سیلکشما آماده استفاده نیست. صفحه را با آب ولرم یا خنک تمیز کنید. صفحه خود را به آرامی بشویید، آب را روی فشار کم تنظیم کنید و از پارچه یا اسفنج نرم برای برداشتن ژل استفاده کنید.اطمینان حاصل کنید که تمام مانده امولسیون کاملاً شسته شده است. در غیر این صورت جوهر از طریق سیلک عبور نمی کند.

اکنونشابلون چاپ سیلک شما آماده استفاده است.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد