هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟

هارد اکسترنال، یک قطعه قابل حمل است و همانطور که از نامش مشخص است به صورت خارجی به کامپیوتر متصل میشود و غالباً برای پشتیبان گیری از رایانه یا به عنوان یک راه حل ذخیره سازی قابل حمل استفاده می شود.

هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپیوتر یکی از پرکاربردترین موارد مورد استفاده ما، در روزمره هست. ما از رایانه برای ذخیره عکس ها و فیلم های خود، انجام کارها و برقراری ارتباط با دوستان خود از طریق اینترنت و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنیم. هیچ یک از اینها بدون هارد دیسک امکان پذیر نیست. هارد دیسک بخشی است که تمام داده های رایانه شما، از فایلها گرفته تا نرم افزارها را ذخیره می کند. 

فضای ذخیره سازی در رایانه بسیار مهم است، اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که این فضای ذخیره سازی بی نهایت نیست و فضای محدودی وجود دارد و فقط می تواند تا قبل از پر شدن، اطلاعات را در خود جای دهد. اگر تعداد زیادی فایل بزرگ مانند فیلم، بازی های رایانه ای و … داشته باشید، فضای خالی شما کم خواهد شد.

اگر به دنبال روشی برای مدیریت پرونده های خود هستید، شاید قصد سرمایه گذاری روی یکهارد اکسترنالبهتر باشد. اما هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟ بابازار چاپ ایراندر این مقاله همراه باشید.

 

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال، یک قطعه است که می تواند به کامپیوتر شما متصل شود(با کابل USB) تا فضای ذخیره سازی آن را افزایش دهد.

برخلاف هاردی که در رایانه شما نصب شده است،هارد اکسترنالقابل حمل است و همچنین می تواند برای ذخیره فایلها از چندین دستگاه استفاده شود. (به احتمال زیاد از فلش USB استفاده کرده اید، هارد اکسترنال مانند فلش است، اما بزرگتر و با فضای ذخیره سازی بیشتر)

 

طول عمرهارد اکسترنالچقدر است؟

هارد اکسترنال، قطعه ای مکانیکی است و حاوی قطعات متحرک. این بدان معناست که آنها ممکن است در معرض آسیب های فیزیکی قرار بگیرند.

هاردهای اکسترنال ظریف هستند و با یک ضربه ناگهانی یا ضربات جزئی می توانند آسیب زیادی ببینند. اگر آنها را به طور مرتب از جایی به جای دیگر حمل می کنید، احتمال بروز نقص فیزیکی مانند آسیب دیدن هد یا خرابی موتور، زیاد است.

شرایطی که در آنهارد اکسترنالخود را ذخیره می کنید، نیز مهم است:

دما و رطوبت می تواند تاثیر بسزایی درطول عمر هارد اکسترنالشما داشته باشد. رطوبت می تواند منجر به اکسیداسیون اجزای داخلی شود و حتی مقدار کمی زنگ زدگی داخلی می‌تواند منجر به خرابی هد شود، دمای بالا نیز همینطور. به همین دلیل بهتر است هارد اکسترنال خود را در شرایط دمای اتاق و نه بالاتر نگه دارید.

اگر در کار با هارد اکسترنال دقت کنید، بیشتر دوام خواهد آورد. اما به طور کلی متوسط ​​عمر یکهارد اکسترنال، بسته به نوع ساخت، مدل و شرایطی که در آن ذخیره شده است با فرض اینکه آسیبی نبیند حدود 3-5 سال است.

***اگر از یک هارد اکسترنال برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود استفاده می کنید، بهتر است برای اطمینان از ایمن بودن داده های خود، هر چند سال یک بار آن را تعویض کنید.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال 2 ترابایت
هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport ظرفیت 2 ترابایت

مزایای استفاده از هارد اکسترنال

1- قابل حمل هستند و می توانند به کامپیوترهای زیادی متصل شوند.

2- می توانید ازهارد اکسترنالبه عنوان درایو پشتیبان اضطراری استفاده کنید. اگر برای کار یا نیازهای شخصی خود به کامپیوتر خود وابسته هستید، تهیه نسخه پشتیبان ضروری است.

3-هارد دیسک های اکسترنال، دستگاه هایی قابل انتقال و استفاده آسان هستند که هر زمان نیاز به دسترسی داشته باشید، می توانند فضای ذخیره سازی فوری را فراهم کنند. استفاده از هارد اکسترنال به سادگی اتصال یک سر کابل به کامپیوتر و انتهای دیگر آن در هارد است.

4- به شما امکان پشتیبان گیری از هرگونه داده (اسناد، فیلم، فایل های موسیقی، کتاب های الکترونیکی، برنامه ها، نرم افزار و برنامه ها و ...) را می دهد.

5- فایلها بسیار ایمن تر از سرویسهای مبتنی بر cloud هستند.

6- ظرفیت بزرگ با اندازه کوچک

 

معایب هارد اکسترنال

1- هاردهای اکسترنال می توانند مورد حمله ویروس ها و نرم افزارهای مخرب قرار بگیرند. همچنین می توانند تحت تاثیر نور خورشید، گرما، رطوبت، مایعات، گرد و غبار و میدان های مغناطیسی قرار بگیرند.

2- اکثرهارد اکسترنال هابدون رمز هستند. اگر هارد دیسک یا درایو فلش شما گم شده یا به سرقت رفته باشد، اطلاعات شما در دسترس هر کسی است که دستگاه را به رایانه متصل می کند.

 

کاربردهای هارد اکسترنال

کاربرد هارد اکسترنال

  • ذخیره سازی: هر رایانه ای - اعم از دسکتاپ یا لپ تاپ - مجهز به یک هارد دیسک داخلی است. هارد دیسک جایی است که تمام اطلاعات دائمی رایانه شما در آن ذخیره می شود. هر زمان که یک فایل، عکس یا نرم افزار را در رایانه خود ذخیره می کنید، در هارد دیسک شما ذخیره می شود.

فضای ذخیره سازی اکثر درایورهای سخت بین 250 گیگابایت تا 1 ترابایت است. این برای کاربر رایانه شخصی بیش از حد کافی است، اما اگر مدت زمان طولانی است که رایانه خود را دارید یا اگر از رایانه خود به عنوان ابزار کاری استفاده می کنید، احتمالاً به فضای هارد دیسک بیش از 500 گیگابایت نیاز خواهید داشت. وقتی فضای هارد دیسک خود را کم کنید، دیگر نمی توانید اطلاعات اضافی را در رایانه خود ذخیره کنید - دیگر عکس، نرم افزار و اسناد پردازش متن وجود ندارد.

وقتی رایانه در فضای کم ذخیره سازی کار می کند با مشکل روبرو خواهید شد. هنگامی که CPU رایانه شما در حال انجام وظایف است، پرونده هایی "موقت" ایجاد می کند که اغلب در هارد دیسک ذخیره می شوند. اگر هارد دیسک شما خیلی پر است، پردازنده شما فضای زیادی برای ذخیره این پرونده های موقتی نخواهد داشت و نمی تواند به سرعت کارها را پردازش کند. هنگام بازی کردن، پخش فیلم، اجرای برنامه یا حتی فقط مرورگر وب، سرعت شما کاهش خواهد یافت. به همین دلیل، همیشه بهتر است تا آنجا که ممکن است فضای آزاد را بر روی هارد دیسک خود داشته باشید.

هنگامی که اسناد قدیمی خود را در یکهارد اکسترنالذخیره می کنید، می توانید فضای بیشتری را در هارد دیسک خود حفظ کنید، بنابراین می توانید فایل های جدید را اضافه کنید و مطمئن شوید کامپیوتر شما در سریعترین زمان ممکن کار می کند.

 

  • پشتیبان گیری:رطوبت، ویروس های رایانه ای و بسیاری از عوامل، می توانند به رایانه آسیب وارد کنند و هارد دیسک شما از بین برود. یا اگر کامپیوتر شما به سرقت رفته باشد، تمام داده های رایانه خود را از دست خواهید دهید. به همین دلیل یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای محافظت از اطلاعات رایانه خود انجام دهید پشتیبان گیری از هارد دیسک است. نسخه پشتیبان فقط نسخه دوم از هارد دیسک شما است که در صورت بروز اتفاقی برای رایانه در دسترس خواهید داشت.

پیشرفته ترین هاردهای اکسترنال، دارای عملکرد پشتیبان گیری خودکار هستند که پشتیبان گیری از رایانه شما را یک بار یا حتی چندین بار در روز ایجاد می کنند. فقط بخاطر داشته باشید که درایو خارجی شما باید در رایانه شما متصل شود تا این پشتیبان گیری خودکار انجام شود. با این حال، هر زمان که بخواهید می توانید پشتیبان گیری دستی از هارد دیسک کامپیوتر خود ایجاد کنید و همچنین می توانید از هر پرونده یا پوشه ای پشتیبان تهیه کنید.

 

  • به اشتراک گذاری داده ها: محبوب ترین راه ها برای انتقال داده ها از طریق درایو فلش، ایمیل یا فضای ذخیره سازی ابری است. متاسفانه، این روش ها برای ارسال/دریافت بیش از چند پرونده ایده آل نیستند. اگر می خواهید داده های زیادی را انتقال دهید، متوجه خواهید شد که این روش های انتقال آهسته هستند.

هارد اکسترنال، راهی عالی برای انتقال مقدار زیادی داده است و به شما امکان انتقال داده ها را با سرعت بیشتری می دهد. اگر می خواهید داده ها را از رایانه قدیمی به رایانه جدید انتقال دهید، یا اگر می خواهید داده ها را با یک شریک تجاری یا مشتری مبادله کنید. شما فقط داده ها را روی هارد اکسترنال قرار می دهید و سپس آن را به هر رایانه ای که میخواهید وصل می کنید تا داده ها را منتقل کند.( بهترین هاردهای اکسترنال دارای اتصالات سریع مانند Thunderbolt یا USB-C هستند)

 

  • بازی:بازی های رایانه ای مدرن از نظر وسعت و جزئیات گرافیکی حجم زیادی دارند و فضای بیشتری را در هارد دیسک اشغال می کنند. اگر شما یک گیمر هستید و هارد دیسک شما بیش از حد از بازی ها پر می شود، یک هارد اکسترنال را برای ذخیره آنها تهیه کنید.

اگر می خواهید از یکهارد اکسترنالبرای بازی استفاده کنید، حتماً آن را با کانکتور Thunderboltیا USB-C متصل کنید. USB Type-A بسیار کند است و قادر به انتقال سریع اطلاعات از دیسک سخت به رایانه شما نیست، بنابراین با تاخیر زیاد مواجه خواهید شد. از طرف دیگر ، تاندربولت و USB-C اتصالات پرسرعتی هستند که هنگام بازی روی درایو خارجی مشکلات را به حداقل میرساند.

 

لینک های پربازدید:

خرید پرینتر
خرید تونر
خرید جوهر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد