14:56 - 1401/11/05

7 راهکار جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

خشک شدن جوهر کارتریج دلایل زیادی دارد، از گرفتگی نازل ها تا نگهداری نامناسب کارتریج. اما راه هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد.

7 راهکار جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

اگر به صورت مداوم با دستگاه‌های پرینتر سر و کار دارید، احتمالا با خشک شدن جوهر کارتریج مواجه شده اید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث آن می‌شود؟

  • کارتریج را از فروشگاه‌‎های غیر معتبر خریداری کرده‌اید؟
  • از زمان تاریخ مصرف آن زمان زیادی گذشته یا به اتمام رسیده است.
  • در دمای بسیار گرم یا سرد و مرطوب نگهداری کرده‌اید.
  • بعد از اتمام فرایند چاپ دستگاه را خاموش نمی‌کنید.
  • قبل از رسیدن زمان مصرف تونر، بسته بندی آن را باز می‌کنید.
  • از مکانیسم تمیزکننده خودکار دستگاه استفاده نمی‌کنید.
  • کارتریج ها را به صورت افقی یا کج در قفسه ها نگهداری می‌‎کنید.

همه موارد را انجام می‌دهید بعد انتظار دارید از کیفیت جوهر کم نشود و دستگاه به خوبی چاپ بزند!!! تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید تا نحوه درست نگهداری و7 راهکار جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریجرا یاد بگیرید تا بیشتر از این متحمل هزینه‌های گزاف نشوید.

چگونه از خشک شدن جوهر کارتریج جلوگیری کنیم؟

نازل های هد، مجموعه‌ای از سوراخ‌های کوچک میکروسکوپی هستند که به راحتی می‌توانند مسدود شوند. بنابراین برای جلوگیری از گرفتگی نازلها و هد چاپگر، تعمیر و نگهداری صحیح از دستگاه الزامی است.
از طرفی، کارتریج جوهر، گران‌ترین قسمت چاپگر ودستگاه جوهر افشاناست. اگر نحوه نگهداری از کارتریج جوهر را بدانید، هم هزینه های مصرفی چاپگرتان را کاهش داده و هم طول عمر چاپگرتان را افزایش می‌دهد.
با ما همراه باشید تا یک سری نکات جهتجلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریجرا مرور کنیم.

استفاده مداوم و منظم از چاپگر

توجه داشته باشید که نمی‌توان جوهر را برای چند هفته یا چند ماه بدون استفاده نگهداری کرد بنابراین ساده‌ترین راه برای مرطوب نگه داشتن هدهای چاپگر، روان ماندن جوهر و جلوگیری از مسدود شدن نازل‌ها استفاده مستمر از دستگاه است.
اگر کسب‌وکاری دارید که همیشه ازدستگاه پرینترخود استفاده‌ نمی‌کنید یا برای مصرف شخصی خود آن را خریداری کرده‌اید؛ بهتر هست هر چد وقت یکبار مقاله‌ای را چاپ کنید تا جوهر دستگاه‌تان خشک نشود. 

توجه به تاریخ مصرف جوهر کارتریج و اصل بودن آن

هر کارتریجی دارای تاریخ انقضا و مصرف هست بنابراین بهتر هست به هنگام خرید به آن توجه کنید تا تاریخ مصرف آن نگذشته و همچنین از تاریخ تولید آن زمان زیادی سپری نشده باشد. 
ترجیحا از کارتریج های فابریک و اورجینال استفاده کنید، چراکه در غیر این صورت کیفیت و کارایی لازم را نداشته و هزینه اضافی برای شما به دنبال خواهد داشت.

توجه به دما و محیط نگهداری

توجه داشته باشید که حتما بایستی کارتریج را در دمای اتاق، خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. دمای بالا منجر به جوش آمدن جوهر و ایجاد حباب می‌شود، به‌طوری که در چنین زمان‌هایی جوهر از مخزن به بیرون درز کرده و کیفیت کارتریج کاهش می‌یابد.
از طرفی اگر دمای محیط سرد باشد، باعث کاهش کیفیت جوهر و خشک شدن آن نیز می‌گردد. سعی کنید جوهرها را در محیطی که دارای تهویه هست قرار دهید تا دمای محیط بیش از حد گرم یا سرد نشود.

قرار دادن کارتریج ها به صورت عمودی

سعی کنید همیشه کارتریج ها را به صورت عمودی و به سمت بالا قرار دهید، چراکه به هنگام استفاده باعث بروز مشکل می‌شود. نگهداری کارتریج‌ها به پهلو یا به شکل وارونه منجر به حرکت جوهر به یک طرف می‌شود. از طرفی احتمال آن‌که جوهر به مخزن نشت کند و جوهر به هدر رود افزایش می‌یابد.
قرارگیری کارتریج به سمت بالا در انواع چند رنگ بیشتر تاکید و توصیه می‌شود.

خاموش کردن دستگاه بعد از اتمام فرایند چاپ

اگر با چاپگر کاری ندارید و نمی خواهید چیزی چاپ کنید، چاپگر را خاموش کنید. روشن بودن چاپگر، هدهای چاپ را حرکت می دهد و جوهر را گرم و برای استفاده آماده می کند. در این حالت و در صورت عدم استفاده از چاپگر، جوهر و هدهای چاپ خشک و مسدود می شود.
برای خاموش کردن چاپگر فقط از دکمه روشن/ خاموش استفاده کنید و قبل از کشیدن دوشاخه یا خاموش کردن دوشاخه منتظر بمانید تا چراغ روشن/خاموش، خاموش شود. این کار به چاپگر اجازه می دهد تا کارتریج ها را به موقعیت خود منتقل کند.

مکانیسم تمیزکننده خود چاپگر

هر پرینتر جوهر افشان، یک مکانسیم تمیز کننده دارد. معمولا یک دکمه یا آپشن در نمایشگر دستگاه وجود دارد که اگر انتخاب کنید فرایند تمیز کردن شروع می شود و نازل های هد چاپگر به صورت مکانیکی خود را تمیز می کنند.
این فرایند چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. چرخه تمیز کردن خودکار، جوهر اضافی را از طریق هدهای چاپ خارج می کند تا هرگونه گرفتگی یا انسداد از بین برود. برای انجام این فرایند، جوهر لازم است! به همین دلیل بهتر است حداکثر ماهیانه یکبار این کار را انجام دهیدو یا فقط در صورت بروز مشکل و یا چاپ زیاد اسناد از این آپشن استفاده کنید.

باز نکردن مهر و موم  کارتریج تا زمان استفاده

کارتریج ها را تا زمانی که میخواهید استفاده کنید، مهر و موم شده نگه دارید. کارتریج اگر باز شود و استفاده نشود، جوهر داخل آن در نهایت خشک می شود.
در نظر داشته باشید که بسته بندی جوهرها با استفاده از چهارچوب استاندارد انجام می‌شود، بنابراین محصول را از آسیب‌های احتمالی مانند گرد و غبار، نفوذ رطوبت، تابش نور و کشیدن هوای بیرون به داخل جوهر جلوگیری می‎‌کند.

آیا تونر خشک می‌شود؟

نه خیر، خشک نمی‌شود. پرینترهای لیزری ودستگاه فتوکپی سیاه و سفیدبرای انجام فرایند چاپ از پودر تونر استفاده می‌کنند که مانند کارتریج جوهر خشک نمی‌شود. 
برخلاف کارتریج جوهر افشان که بر پایه مایع بوده، تونر از اجزای پلاستیکی تشکیل شده است. از قبل خشک شده است، بنابراین بیشتر خشک نمی‌شود. وقتی یک کارتریج تونر چاپگر مهر و موم شده به درستی استفاه شود، از نظر فنی می تواند سال ها دوام بیاورد. می‌توانید کارتریج تونر نصب شده را برای هفته ها دست نخورده بگذارید و همچنان باید بدون هیچ مشکلی فرایند چاپ را انجام دهد.

چرا کارتریج جوهر، خشک می شود؟

میزان استفاده کم از چاپگر: کاربرانی که از چاپگر خود کمتر استفاده می کنند و حجم چاپ مستمری ندارند، کارتریجشان به سرعت خشک می شود.

تاریخ انقضای کارتریج ها تمام شده است: بهتر است کارتریج را بیش از 12 ماه نگهداری نکنید چرا که کارتریج های جوهر دارای تاریخ انقضا هستند. استفاده کارتریج های منقضی شده باعث ایجاد مشکل در چاپ می شود.

چاپگر و کارتریج ها در در معرض گرما یا سرمای بیش از حد قرار گرفته است. مثلا در یک مکان خیلی سرد و مرطوب، در نزدیکی رادیاتورها یا در اتاق های گرم و یا زیر نور مستقیم خورشید نگهداری شده است. بهتر است کارتریج ها در یک مکان خنک و خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.
نکته: جوهر مخلوطی مایع مانند است. گرما باعث تبخیر و نشت آن می شود و سرما باعث تشکیل لخته می شود.

اشتباه شارژ کردن کارتریج: اگرشارژ کردن کارتریج به اشتباه انجام شود یا جوهر شارژی کیفیت خوبی نداشته باشد منجر به ورود هوا به داخل کارتریج، خشک شدن جوهر و گرفتگی هد شود.

چگونه کارتریج جوهر خشک شده را تعمیر کنیم؟

به صورت کلی دو نوع انسداد هد چاپ وجود دارد که در ادامه به توضیحات هر یک به صورت جداگانه پرداخته ایم؛

انسداد سطحی و کم: این نوع انسداد اغلب با اجرای چرخه تمیز کردن هد و بررسی نازل بر روی چاپگررفع می‌شود. برای این کار، از مکانیسم تمیز کننده خود چاپگر استفاده کنید. احتمالاً 2-3 بار مجبور شوید این کار را تکرار کنید.

انسداد عمقی: شاید تعطیلات طولانی داشته‌اید یا شاید به دلیل بیماری نتوانستید از چاپگر خود استفاده کنید. شاید بنا به دلایلی کارتریج های جوهر در مکان نامناسب نگه داری کرده‌اید یا پس از استفاده از آن، مهر و موم آن را نبسته اید. برای حل این مشکل روش های زیر را امتحان کنید.

راهکار اول؛ کارتریج را مرطوب کنید: دستگاه را خاموش و از برق بکشید. کارتریج را از چاپگر خارج کنید و سمت نازل کارتریج را به سمت بالا داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید. اگر انسداد با این کار حل نشد، پنبه را در آب گرم خیس کنید و در قسمت خروج جوهر بمالید تا جوهر شروع به جریان کند. سپس ان را بردارید، نازل ها را خشک کنید و در چاپگر قرار دهید. سپس دوباره چرخه تمیز کردن استاندارد را اجرا کنید.
اگر موضوع حل نشد، دوباره این کار را تکرار کنید.

راهکار دوم؛ تمیز کردن هد چاپ: برای تمیز کردن کیت هایی با سرنگ ها و لوله ها وجود دارد که کار تمیز کردن را آسان تر می کند. اما اگر خودتان میخواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید از محلول تمیزکننده (50 درصد آب و 50 درصد الکل) استفاده کنید.

انسداد خیلی عمیق: اگر روش‌های بالا را چندین بار تکرار کردید و موضوع خشک شدن جوهر کارتریج ادامه داشت احتمالا باید یک کارتریج جدید تهیه کنید. این گرفتگی و اسنداد جوهر حل نشدنی است.

بازار چاپ ایران ارائه‌کننده انواع جوهر کارتریج با کیفیت

در این مقاله راه‌حل های زیادی برای استفاده مناسب از آن ارائه شد اما در نظر داشته باشید که راهکار بهتری برای مدیریت این موضوع وجود دارد. این به معنای آن هست که نیازی به خرید در حجم بالا و ذخیره تونر ندارید.
بازار چاپ ایرانبا همکاری و توزیع مناسب محصول در فروشگاه‌های شهرتان در سراسر ایران این موضوع را حل کرده است. کافیست با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید تا جوهرکارتریج مناسب دستگاهتان را تهیه کنید.
همچنین اگر در مورد مراقبت از کارتریج خود سوالی دارید یا اگر روش بهتری برای جلوگیری از خشک شدن آن می‌دانید در بخش نظرات برایمان مطرح کنید.

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد