19:11 - 1398/06/25

۱۱ نکته برای اینکه مدیر بازاریابی موفقی شوید

کمپین تبلیغاتی بخشی از بازاریابی شناخته‌شده است و بسیاری از افراد آن را تمام بازاریابی تلقی می‌کنند. با اینکه تبلیغات تنها بخشی از راهبرد بازاریابی است، اما باید دانست که بخش مهمی از بازاریابی را تشکیل می‌دهد.

۱۱ نکته برای اینکه مدیر بازاریابی موفقی شوید

تبلیغات محصولات یا خدمات شما می‌تواند شامل تبلیغات پولی باشد اما باید سایر اقدامات زیر را نیز دربربگیرد:

  • صحبت‌کردن درمورد محصول در شبکه‌های اجتماعی، خواه به‌شکل تبلیغات مستقیم یا غیرمستقیم
  • واداشتن سایر افراد به صحبت‌کردن در مورد محصول شما (یا محصولات مرتبط با شما) در شبکه‌های اجتماعی
  • پاسخ‌دادن به پرسش‌های مشتریان و ارائه‌ی خدمات به آنها (چراکه مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید و اگر مشتریان راجع به محصولات شما حرف بزنند تأثیر آن بسیار بیشتر از تبلیغات پولی خود شما خواهد بود)
  • ارائه‌ی اشانتیون یا امتحان رایگان محصولات شما برای افزایش جلب اعتماد مشتریان بالقوه
  • ارسال خبرنامه‌ی هفتگی یا وبلاگ‌نویسی منظم درمورد مشکلاتی که ممکن است مشتریان با آنها مواجه شوند (و این وبلاگ‌نویسی صریحا تبلیغ نمی‌کند) به‌منظور افزایش اعتماد مشتریان و برقراری ارتباط با آنها
  • حضور اسپانسر یا افراد خاص در رویدادهایی که مشتریان ایده‌آل‌تان به آنها علاقه دارند. این رویدادها لزوما با محصول یا صنعت شما ارتباط مستقیم ندارند
  • شراکت با سایر صاحبان کسب‌وکار در زمینه‌‌ی مورد فعالیت شما و ارائه‌ی محصولات و خدمات به‌عنوان بسته‌های مکمل به آنها. (برای نمونه اگر برای دوره‌های آموزشی آنلاین ویدئو تولید می‌کنید می‌توانید با یک مدرس که نحوه‌ی خلق ویدئوهای آنلاین را آموزش می‌دهد وارد شراکت شوید تا خدمات شما را با تخفیف به مخاطبین خود ارائه کند).
    خلاصه هرچه و هرکار که محصول یا خدمات شما را به بازار گسترده‌تری می‌برد، خواه از طریق کمپین‌های پولی یا برقراری ارتباط هرازگاهی با مشتریان بالقوه بخشی از تبلیغات بازاریابی شما را تشکیل می‌دهد.

 

مکان توزیع
حدس بزنید اگر قرار بر این باشد که مردم پای پیاده از کویر عبور کنند و بعد از دل امواج اقیانوش شناکنان به جایی برسند که محصول شما در آن قرار دارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچ‌کس محصول شما را نخواهید خرید و تمام تلاش‌هایی که در راستای بازاریابی انجام داده‌اید دود هوا خواهد شد.

قرارداشتن محصول در مکان‌های مناسب آخرین بخش بازاریابی است، چراکه مشتریان می‌بایست بتوانند محصول شما را به‌راحتی پیدا کنند. آیا فکر می‌کنید محصول باید آنلاین عرضه شود یا در مغازه‌های خشت‌و‌گلی یا هر دوی آنها؟ مزایای و معایب هرکدام از این دو گزینه چیست؟ مخاطب ایده‌آل شما کیست؟ مردمی که در یکی از رویدادهای یک محله شرکت کرده‌اند یا بازار جهانی؟

پاسخ به این پرسش‌ها (که بخش نهایی جست‌و‌جوی اولیه‌ی بازار را تشکیل می‌دهد) و درک رفتار خرید مشتری ایده‌آل در موفقیت یا شکست تلاش‌های بازاریابی نقش کلیدی ایفا می‌کند.

 

انواع بازاریابی
انواع بازاریابی در ویکیپدیا ۸۱ نوع ذکر شده است. حتما الان با چشم‌های ازحدقه‌بیرون‌زده می‌پرسید: «وای خدای من! یعنی برای ورود به بازار باید هر ۸۱ تا رو انجام بدم»؟

نه!نفس عمیق بکشید، خیال‌تان راحت باشد. لازم نیست هر ۸۱ نوع بازاریابی را انجام بدهید.

اگر بازاریابی را تجزیه کنید و بخش‌های مختلف آن را در نظر بگیرید، خودش یک کسب‌و‌کار وقت‌گیر خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های بزرگ و حتی متوسط دپارتمان‌های مختلفی را به بازاریابی اختصاص داده‌اند و آن دپارتمان‌ها رئیسان و مدیران گوناگونی دارند که کمپین‌های بازاریابی را هدایت می‌کنند.

آیا این بدین معنی است که کسب‌و‌کار کوچک شما هیچ شانسی برای موفقیت ندارد و شما باید ایده‌ی خود را به‌کلی رها کنید؟

 

البته که نه!

آنچه باید انجام بدهید یافتن و کشف اقدامات بازاریابی‌ای است که می‌تواند برای شرکت‌تان مناسب باشد. سپس می‌توانید برنامه بازاریابی کارآمد و نابی بسازید که نه‌تنها برای شرکت‌تان نتایج خوبی به همراه خواهد داشت بلکه مانع از این می‌شود که پیوسته نگران بازاریابی باشید و به آن فکر کنید!

حالا که اینترنت به جزئی از زندگی ما تبدیل شده است اغلب کسب‌و‌کارهای کوچک سودهای کلانی از سرمایه گذاری در انواع تبلیغات آنلاین به‌دست می‌آورند. این به‌ویژه درمورد کسب‌و‌کارهایی که با محصولات و خدمات تحت وب نظیر طراحی سایت، ساخت وبسایت، برنامه‌نویسی و کدگذاری، ویرایش ویدئو، انیمیشن‌سازی، گرافیک وب، تولید محتوای صوتی، ساخت بازی و … سروکار دارند، صدق می‌کند.

بازاریابی آنلاین می‌تواند شامل تبلیغات پولی در انواع مجاری آنلاین نظیر فیسبوک، تلگرام، یوتیوب و توییتر شود. همچنین می‌تواند شامل انواع بازاریابی‌های غیرمستقیم شود که از طریق ایجاد اعتماد بین شرکت و مشتریان، فروش را افزایش می‌دهد و مستلزم بودجه‌های کمتری نسبت به تبلیغات رسمی است. بازاریابی ایمیلی شاید کارآمدترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شیوه برای کسب این نتایج باشد.

البته گذاشتن همه‌ی تخم‌مرغ‌ها در یک سبد هرگز عاقلانه نیست و شما باید سعی کنید اقدامات بازاریابی را متنوع کنید تا از طریق مجاری مختلف صدای خود را به تعداد بیشتری از افراد برسانید. اما ازآنجاکه باید اولویت خود را مدیریت مؤثر زمان و حفظ آرامش خود قرار بدهید ساختن یک سیستم برای اقدامات و تلاش‌هایی که در راستای بازاریابی انجام می‌دهید برای نظم و ردیابی ایده‌ی خوبی است.

یادتان باشد بازاریابی لزوما هزینه‌ی هنگفتی روی دست‌تان نخواهد گذاشت. شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار کوچک ممکن است بودجه‌های چندمیلیون دلاری ابرشرکت‌‌ها را نداشته باشید اما می‌توانید در بازاریابی خلاقیت داشته باشید و به قول معروف نان از عمل خویش خورید.

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد