به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از پاپنا : در دوران اخیر، بازار جهانی چاپ لیبل رشدی مستمر را تجربه کرده و ارزش این بازار در سال 2017 معادل 98/36 میلیارد دلار ارزشگذاری شد. این بازار تا سال 2022 با نرخ رشد متوسط 1/4% توسعه یافته و ارزش آن در سال 2022 به 22/45 میلیارد دلار خواهد رسید. اسیا بزرگترین بازار جغرافیایی برای لیبلهای چاپی محسوب میشود و نرخ رشد سالانۀ این بازار در این قاره، از سال 2012 تا 2017، 8% بوده است.
آمریکای شمالی و اروپای غربی در ردههای دیگر قرار دارند و این سه منطقه در مجموع بیش از 85% از تقاضای جهانی و 87% از ارزش جهانی را به خود اختصاص داده اند. بر اساس گزارش ایپینا به نقل از اسمیدرز پیرا با عنوان "آیندۀ چاپ لیبل در سال 2022"، شش جنبۀ اصلی از بازار چاپ لیبل در حالت تجربه پیشرفتهای فنی بوده و قابلیت این را دارند که این بازار را با تغییرات عمده مواجه سازند.
سبک وزن بودن قالب لیبل
صنعت بسته بندی و مشتریان این صنعت بطور مداوم در حال حرکت به سوی کاهش وزن بسته بندی محصولات هستند و برای این کار هم از قوطی های سخت و نازکتر استفاده میکنند و هم از موادی همچون فلز، شیشه یا پلاستیک استفاده مینمایند. لیبلها نیز به این روند کاهش وزن کمک زیادی میکنند و سازنده محصول میتواند از لیبلهای کوچکتر و یا لیبلهایی که از مواد نازکتر ساخته شده اند استفاده نماید.
پیشرفتهای علم مواد به کاهش حجم و ضخامت مواد لیبل و در عین حال به حفظ استحکام لازم برای انجام فرایندهای چاپ، کمک زیادی کردهاند. علاوه بر کاهش مواد مورد استفاده در ساخت لیبل، مواد نازکتر مزایای قابل توجهی هم برای چاپگر و هم برای مشتری به همراه دارند. چاپگر میتواند از رولهای طولانیتر استفاده نماید و وقت کمتری برای تعویض رول تلف نماید و کاربران لیبل نیز میتوانند لیبلهای بیشتری در دسترس داشته باشند که وزن کمتری داشته و راحتتر میتوان آنها را مدیریت نمایند.
شرکت نستله واترز در آمریکای شمالی سایز لیبل روی بطریها را به میزان 35% کاهش داد و بعلاوه از بطریهایی با وزن کمتر استفاده نمود. این ابتکارات موجب شد تا این شرکت سالانه چیزی در حدود 30.000 تن پلاستیک و 4500 تن کاغذ صرفه جویی نماید.
بازیافت
بازیافت مواد بسته بندیها اهمیت فزایندهای در سرتاسر جهان پیدا کرده است و مقامات محلی سراسر دنیا در حال ارائه و اصلاح برنامههایی برای بازیافت زباله های خانگی و صنعتی هستند. لیبل نسبتا بخش کوچکی از هر بسته را تشکیل میدهد اما انتخاب مواد سازندۀ آن میتواند نقش مهمی در فرایند بازیافت ایفا نماید.
لیبلها میتوانند روی خلوص پلاستیکی که آن را پوشش میدهند اثرگذار باشند یا با پلاستیک بسته بندی ترکیب شده و آن را غیر قابل بازیافت نمایند. در اکثر مراکز بازیافت، بطریهای پلاستیکی در آب بسیار داغ و یا بخار قرار میگیرند، بطریها به مرور کوچک شده و جمع میشوند تا هرگونه گرد و غبار و لکه و همچنین لیبل از روی آنها پاک شود.
خلوص گرانول پوشش پلاستیکی بستگی به این دارد که پاک کردن چسب از روی آن چقدر آسان باشد. پیشرفت در تولید لیبلهای برچسبی باعث میشود اطمینان داشته باشیم که پیوند لیبل و بسته بطور کامل شکسته خواهد شد و در نتیجه فرآیند بازیافت با خلوص بیشتری انجام میشود. یک مثال عملی، چسب کلین فلیک ساختۀ شرکت اوری دنیسون است که با مواجهه با اب قابل بازیافت خواهد بود. چسب طوری طراحی شده که اتصالی یکپارچه ایجاد کند و تنها در زمانیکه در آب شناور شد این اتصال از بین برود و لیبل به طور کلی از روی بطری پاک شود.
اتوماسیون عالی در چاپ لیبل
تقاضاهای جدید در بخش چاپ لیبل به سمت چاپهایی با زمان کوتاه تر، چرخش سریعتر و انعطاف پذیری بیشتر می رود و سفارشها در صنعت چاپ لیبل نیز به سمت اتوماسیونی در سطح بالاتر پیش میروند. شرکتهای چاپ در حال سرمایه گذاری بر روی سیستمهای مدیریت اطلاعات (MIS) هستند که همراه با نرم افزار و فناوری بازرسی تخصصی و عملکرد رنگ بوده و حتی سیستمهای چاپ و نهایی کردن را نیز کاملا خودکار می نمایند.
هدف نهایی این است که توانایی انجام کارهای کاملا اتوماتیک و کارآمد در 24 ساعت شبانه روز فراهم شود و دستورالعملها را از طریق فرآیند تبادل اطلاعات الکترونیکی دریافت کنند. سیستمهای خودکار جدید میتوانند از پتانسیل محاسبات ابری و اینترنت اشیاء استفاده کنند و با شرکتهای حمل و نقل ارتباط برقرار کرده، صورتحسابها را تنظیم کنند و پرداختها را دریافت نمایند و با استفاده از Wi-Fi فرآیندهای تولید را از راه دور کنترل کنند.
از اتوماسیون برای مدیریت انبار و آماده سازی کالاها برای ارائه به مشتریان نیز استفاده میشود. سطوح بالاتر از اتوماسیون به معنای این است که نقش کارکنان تغییر کرده و به مهارتهای جدیدی برای کارکردن با دستگاههای چاپ نیاز خواهند داشت.
چاپ دیجیتال
از آنجا که کاربران نهایی لیبلهای چاپی به دنبال تنوع بیشتر و امکانات بیشتر برای سفارشی کردن چاپگرها هستند، توسعه در فرآیندهای چاپ دیجیتال (تونر و اینک جت) منجر به جذب سرمایه های بشتری در این زمینه شده است. این روند منجر به افزایش سرعت چاپ، ارتقاء کیفیت و کاهش هزینۀ تولید شده است. تمام این الزامات به ارائه ابتکار و خلاقیت در روند چاپ، نرم افزارها و سازگاری آنها با سیستمهای مدیریتی اتومات و همچنین به جوهرهایی با کیفیت بالاتر و بهتر نیاز دارند.
محصولات مرغوب
مرغوب سازی روندی است که نشان دهندۀ کیفیت محصول بوده و در آن از لیبلها یا بسته بندی با ظاهر گرانقیمت، بدون داشتن تغییرات اساسی در خود محصول استفاده میشود. گزینه های جدید و متنوعی در اختیار چاپگر قرار میگیرد تا لیبلهای مرغوبتر تولید نماید. بعلاوه، برای ارائۀ یک طراحی با ظاهری باکیفیت و سطح بالا، چاپگر میتواند جلوههایی مختلفی از چاپ ارائه نموده و لیبلها را تزئیین نموده و ظاهری گرانبها به آن بدهند.
زیرلایۀ لیبل میتواند نقش مهمی در ارائۀ تصویری باکیفیت تر ایفا نماید و ظاهری رنگی تر با جزئیات کاملتر از تصویر چاپ شده ارائه نماید.
راه حل های ضدجعل
جعل همچنان در صنایع دارویی و همچنین در دیگر صنایعی که شامل اقلام الکترونکی، غذا، نوشیدنی ها و لوازم آرایشی ادامه دارد. تخمین زده میشود که 5 تا 7 درصد از تجارت جهانی درگیر مقولۀ جعل باشد. سازندگان و مشتریان نیاز دارند تا با مشکلات ناشی از جعل و سرقت بسته در حین فرآیند حمل و نقل مقابله نمایند.
شرکتهای تولیدکننده و توزیع کننده رویکردهای امنیتی مختلفی روی لیبل و بستۀ محصولات خود اعمال میکنند تا اثرات جعل را کاهش داده و اقدامات جدیدی در این زمینه در حال انجام است تا جعل کردن آنها سخت تر و پیچیده تر شود. این روشها شامل چسبهایی میشوند که کندن لیبل ها و طراحی از روی آنها را سخت تر میکند.
صنعت نوشیدنی ها شاهد ورود تعدادی از لیبل های سفارشی است که ویژگیهای امنیتی درج شده روی آنها به مشتریان اجازه میدهند تا از طریق کد QR و مطابقت دادن کد محصول با کد مندرج در وبسایت شرکت سازنده، از صحت و اعتبار محصول مطمئن شوند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد